STAPPENPLAN

  • Intakegesprek   Dit gesprek, dat ongeveer een uur duurt, is gratis en vrijblijvend. Hierin wordt wederzijds kennis gemaakt. Vaak wordt dit intakegesprek door een derde persoon bijgewoond, zoals de hulpverlener vanuitmaatschappelijk werk of eencontactpersoon van MEE of Gemeente.
  • Cliënt en budgetbeheerder  beslissen onafhankelijk van elkaar over vervolgtraject. Op basis van het intakegesprek beoordeelt de  cliënt of hij vertrouwen heeft in de samenwerking. Ook I&L Bewindvoering maakt op basis van de opgedane indruk een afweging wat betreft de samenwerkingsmogelijkheden.
  • Sluiten overeenkomst        Zoals gebruikelijk in geval van budgetbeheer, wordt tussen budgetbeheerder en cliënt een overeenkomst gesloten. Er is sprake van een driejarige overeenkomst, deze kan ook voor een kortere periode afgesloten worden, doch minimaal voor één jaar.
  • Werkwijze  budgetbeheer op basis van directe contacten met de cliënten. Gesprekken vinden bij de cliënt in de thuissituatie plaats.

Persoonlijk contact                                                                                                                                                                                                                                                 Het persoonlijke contact beperkt zich niet tot de kennismaking. Ook in de loop van het traject is er regelmatig persoonlijk contact. Dit is een arbeidsintensieve werkwijze,  maar is echter wel een bewuste keuze om de gewenste kwaliteit te kunnen bereiken. Vanaf het sluiten van de overeenkomst ontvangen de cliënten (meestal) wekelijks een vast bedrag en verplichten zich om geen nieuwe schulden te maken. Wanneer nodig, verzorgt de budgetbeheerder de correspondentie voor de cliënt.

Alle cliënten hebben twee bankrekeningen:                                                                                                                                                                                                             Er word één van de twee gekoppeld aan I&L Bwindvoering, een zakelijk telebankieren pakket bij de ABNAmro; op de andere rekening wordt het zgn. leefgeld gestort. De bankafschriften van alle rekeningen worden naar het correspondentieadres verzonden van Euro budgetbeheer & bewindvoering zodat een goed beheer mogelijk is en er adequaat kan worden ingespeeld op situaties. De budgetbeheerder beschikt over een machtiging waarmee de budgetbeheerrekening via telebankieren wordt beheerd.

Kosten budgetbeheer.                                                                                                                                                                                                                                               De kosten zijn altijd 5% van het netto maandinkomen, ongeacht of deze al dan niet door de gemeente worden vergoed. Meestal kan er een beroep worden gedaan op de bijzondere bijstandsregeling van de Gemeente, de aanvraag hiervoor kan I&L Bwindvoering ook verzorgen. Er is echter wel een minimum bijdrage van € 63,55 p.m. excl. BTW.